tiistai 15. lokakuuta 2013

Jämeräpartainen insinööri ratsiassa

Poliisi pysäyttää jämerä­partaisen insinöörin, tutkii ajo­neuvon renkaat ja pudistelee päätään. Hän hakee kollegansa, ja he lähtevät autoilijan luo.

Insinööri on noussut autostaan ja kurkannut takaluukkuun. Virka­miehet lähestyvät. Insinööri nojautuu vasten autoa. Poliisien ilme on tuima. Insinööri virnistelee partaansa.

– Kansalaisten turvallisuuden automaattisen valvonta­järjestelmän mukaan olette ajaneet kuluneilla renkailla ympäri maata, isompi poliiseista aloittaa. – Sellainen on erittäin laitonta.

Insinööri mutristaa huuliaan.

– Mutta nyt kulutus­pinnat ovat uuden veroisia. Valvonta väittää, että ette ole ostanut uusia renkaita, ettekä pinnoituttanut vanhoja.

Insinööri katsoo maahan.

– Äsken tarkastus­pistettä lähestyessänne teillä oli aivan loppuun kuluneet renkaat. Tulostimme teille jo rangaistus­määräyksen valmiiksi. Mistä on kysymys?

– Tuota, insinööri sanoo ja pyyhkii nenäänsä, – Eikö olekin hyvät renkaat?

– Äsken ei ollut, eikä viime viikolla. Yritättekö erehdyttää virka­miestä?

Poliisin ranne­printteri tulostaa pikasakon insinöörille, joka käärii sen rullalle ja työntää nenäänsä.

– Ja mitä te äsken teitte tuolla taka­paksissa? Onko siellä varastettuja renkaita?

– Kävin katsomassa kumistajaa.

– Ja mikähän se mahtaa olla? Avatkaa luukku ja näyttäkää meille.

Insinööri avaa. Poliisit katsovat. Taka­paksissa on harmaan pyöreä, karvainen eläin, joka on melkein kokonaan suuta ja hampaita. Eläin ynisee. Poliisit kavahtavat taakse­päin.

– Mikä tuo on? Onko siitä maksettu verot?

– Kumistaja, insinööri selittää, – se syö renkaan­riekaleita, joita siivoan tien­poskista, ja erittää massaa, joka käy suoraan tulostimiin.

– Tuo petoko? Tulostimiin?

– Joo. Tämä systeemi printtaa ajon aikana uutta pinta­kuviota renkaisiin. Se on tehokas tapa vaihtaa talvi­renkaisiin tai vaikka slikseihin, painaa vaan nappia.

– Hmm, sanoo iso poliisi.

– Haa, toteaa toinen poliisi ja nyökkää tyytyväisenä.

Poliisit kurkistavat valvonta­nettiin ranne­selaimillaan.

– Sanotteko, että tuo otus syö renkaan­riekaleita ja ulostaa kumi­massaa, jota te sitten tulostatte renkaisiin kulutus­pinnaksi?

– Joo. Suurin piirtein niin se menee.

– Te rikotte jäte­huolto­lakia levittämällä ulostetta yleisille teille. Lisäksi yksin­teoin erehdytätte valvonta­järjestelmää. Tästä tulee kuulkaapas kuusi metriä sakkoa ja tukistus parrasta.

Poliisi­nainen tarttuu insinöörin partaan ja niivittää sitä. Jämerä­partainen insinööri tirskahtaa, mutta vakavoituu sitten. Kuusi metriä sakkoa ei millään mahtuisi hänen nenäänsä.

8 kommenttia:

  1. Luulen että parrantukistus oli vallan mieluista, mutta sakkometreistä en tiedä. Parrasta minulla on kokemusta, kun meillä asuu yksi partainen mies, ei kylläkään insinööri, eikä outoja otuksia ole näkynyt.

    VastaaPoista
  2. 3D-tulostus näköjään käytössä.... hih..... kumistaja:))))

    VastaaPoista
  3. Voi vitsi, kun mäkin tykkäisin vetää vähän parrasta, hi!

    VastaaPoista
  4. voihan tuota kumistusta, melkoinen epeli:)

    VastaaPoista
  5. jestas sentään, jutut vaan paranee! (toki, eivät varmaan ole kipeitä olleetkaan)

    VastaaPoista
  6. Kyllä insinöörin nyt pitäis käsittää ja ottaa lasku nenästään (pieni niisto sallitaan, mutta vaan pieni, että viite pysyy näkösällä) ja maksaa se. Ei saa (sormen heristystä) millään huonoillahuonoilla paska-renkailla roudaskella. Ei niinkään insinöörin itsensä takia (kyllä aika paljon hänenkin, kun ei kerta ymmärrä), mutta kaikkien pikkulasten ja vanhusten takia, joiden istumiin autoihin saattaisi insinöörin-ja nöörskän auto liusua päin.

    VastaaPoista
  7. Minäkään en haluaisi kakkarenkaita. Tukistus partaan!

    VastaaPoista
  8. Nyt olisi saanut olla monella autoilijalla kumistaja takakontissa, että olisi lumisateen sattuessa saanut vähän paremmat renkaat autoonsa, kun taas kerran talvi muka yllätti, eikä niitä nastoja ollut laitettu.

    VastaaPoista