Poliisi pysäyttää jämeräpartaisen insinöörin, tutkii ajoneuvon renkaat ja pudistelee päätään. Hän hakee kollegansa, ja he lähtevät autoilijan luo.
Insinööri on noussut autostaan ja kurkannut takaluukkuun. Virkamiehet lähestyvät. Insinööri nojautuu vasten autoa. Poliisien ilme on tuima. Insinööri virnistelee partaansa.
– Kansalaisten turvallisuuden automaattisen valvontajärjestelmän mukaan olette ajaneet kuluneilla renkailla ympäri maata, isompi poliiseista aloittaa. – Sellainen on erittäin laitonta.
Insinööri mutristaa huuliaan.
– Mutta nyt kulutuspinnat ovat uuden veroisia. Valvonta väittää, että ette ole ostanut uusia renkaita, ettekä pinnoituttanut vanhoja.
Insinööri katsoo maahan.
– Äsken tarkastuspistettä lähestyessänne teillä oli aivan loppuun kuluneet renkaat. Tulostimme teille jo rangaistusmääräyksen valmiiksi. Mistä on kysymys?
– Tuota, insinööri sanoo ja pyyhkii nenäänsä, – Eikö olekin hyvät renkaat?
– Äsken ei ollut, eikä viime viikolla. Yritättekö erehdyttää virkamiestä?
Poliisin ranneprintteri tulostaa pikasakon insinöörille, joka käärii sen rullalle ja työntää nenäänsä.
– Ja mitä te äsken teitte tuolla takapaksissa? Onko siellä varastettuja renkaita?
– Kävin katsomassa kumistajaa.
– Ja mikähän se mahtaa olla? Avatkaa luukku ja näyttäkää meille.
Insinööri avaa. Poliisit katsovat. Takapaksissa on harmaan pyöreä, karvainen eläin, joka on melkein kokonaan suuta ja hampaita. Eläin ynisee. Poliisit kavahtavat taaksepäin.
– Mikä tuo on? Onko siitä maksettu verot?
– Kumistaja, insinööri selittää, – se syö renkaanriekaleita, joita siivoan tienposkista, ja erittää massaa, joka käy suoraan tulostimiin.
– Tuo petoko? Tulostimiin?
– Joo. Tämä systeemi printtaa ajon aikana uutta pintakuviota renkaisiin. Se on tehokas tapa vaihtaa talvirenkaisiin tai vaikka slikseihin, painaa vaan nappia.
– Hmm, sanoo iso poliisi.
– Haa, toteaa toinen poliisi ja nyökkää tyytyväisenä.
Poliisit kurkistavat valvontanettiin ranneselaimillaan.
– Sanotteko, että tuo otus syö renkaanriekaleita ja ulostaa kumimassaa, jota te sitten tulostatte renkaisiin kulutuspinnaksi?
– Joo. Suurin piirtein niin se menee.
– Te rikotte jätehuoltolakia levittämällä ulostetta yleisille teille. Lisäksi yksinteoin erehdytätte valvontajärjestelmää. Tästä tulee kuulkaapas kuusi metriä sakkoa ja tukistus parrasta.
Poliisinainen tarttuu insinöörin partaan ja niivittää sitä. Jämeräpartainen insinööri tirskahtaa, mutta vakavoituu sitten. Kuusi metriä sakkoa ei millään mahtuisi hänen nenäänsä.
Luulen että parrantukistus oli vallan mieluista, mutta sakkometreistä en tiedä. Parrasta minulla on kokemusta, kun meillä asuu yksi partainen mies, ei kylläkään insinööri, eikä outoja otuksia ole näkynyt.
VastaaPoista3D-tulostus näköjään käytössä.... hih..... kumistaja:))))
VastaaPoistaVoi vitsi, kun mäkin tykkäisin vetää vähän parrasta, hi!
VastaaPoistavoihan tuota kumistusta, melkoinen epeli:)
VastaaPoistajestas sentään, jutut vaan paranee! (toki, eivät varmaan ole kipeitä olleetkaan)
VastaaPoistaKyllä insinöörin nyt pitäis käsittää ja ottaa lasku nenästään (pieni niisto sallitaan, mutta vaan pieni, että viite pysyy näkösällä) ja maksaa se. Ei saa (sormen heristystä) millään huonoillahuonoilla paska-renkailla roudaskella. Ei niinkään insinöörin itsensä takia (kyllä aika paljon hänenkin, kun ei kerta ymmärrä), mutta kaikkien pikkulasten ja vanhusten takia, joiden istumiin autoihin saattaisi insinöörin-ja nöörskän auto liusua päin.
VastaaPoistaMinäkään en haluaisi kakkarenkaita. Tukistus partaan!
VastaaPoistaNyt olisi saanut olla monella autoilijalla kumistaja takakontissa, että olisi lumisateen sattuessa saanut vähän paremmat renkaat autoonsa, kun taas kerran talvi muka yllätti, eikä niitä nastoja ollut laitettu.
VastaaPoista